•  
  •  

Celoplošné testovanie prevádzkový poriadok

 26.10.2020

Prevádzkový poriadok pre odberové miesto v súvislosti s celoplošným testovaním populácie SR antigénovými testami na COVID-19

PREVÁDZKOVÝ PORIADOK

Vypracovaný dňa: ..................

Podpis: ....................................

Prevádzkový poriadok je založený na tradičných postupoch prevencie infekcií a hygienických postupov. Zameriava sa na potrebu implementácie technických, administratívnych a pracovných postupov, kontroly a osobné ochranné prostriedky (OOP). Prevádzkový poriadok je určený na účely zabezpečenia plynulého a bezpečného celoplošného testovania populácie SR antigénovými testami na COVID-19 v rámci celonárodnej akcie „Spoločná zodpovednosť“.

  1. Minimálne personálne zabezpečenie odberového miesta

  1. Minimálne personálne zabezpečenie odberového miesta tvoria 2 zdravotnícki pracovníci v 1 odberovom a diagnostickom tíme vykonávajúci zdravotnícke povolanie

  1. Okrem osôb podľa odseku 1 sú v odberovom mieste vždy prítomní:
  1. profesionálny vojak OS SR - koordinátor odberového tímu,
  2. administratívny pracovník,
  3. príslušník PZ zabezpečujúci verejný poriadok,
  4. 1 osoba zabezpečujúca dekontamináciu prostredia,
  5. Odberové miesto je možné zabezpečiť ďalšími funkciami:
    • príslušníkom mestskej polície,
    • osoby ako pomocný personál.

  1. Minimálne materiálno-technické vybavenie odberového miesta:

  1. Kapacitné možnosti odberového miesta sú:
  2. dané v prípravnej fáze pred spustením prevádzky,
  3. ovplyvnené veľkosťou použitej plochy a počtom dobrovoľníkov (zdravotníkov, ostatných), na základe ktorej sa určí testovacia kapacita odberového miesta.

  1. Základným funkčným priestorom odberového miesta je dostatočne veľký priestor:
  1. v interiéri - miestnosť (sála, športová hala, telocvičňa a pod.) alebo unimobunka, prípade stan, ktoré sú:
  • umiestnené na voľnom priestranstve mimo priestory s bežne vysokou frekvenciou pohybu verejnosti,
  • pripojené na zdroj elektrickej energie,
  • pripojené na zdroj pitnej vody,
  • viditeľne označené názvom „odberové miesto“,
  1. v exteriéri pod prístreškom alebo v stane, ktoré sú:
    • umiestnené na voľnom priestranstve mimo priestory s bežne vysokou frekvenciou pohybu verejnosti,
    • pripojené na zdroj elektrickej energie
    • pripojené na zdroj pitnej vody,
    • viditeľne označené názvom „odberové miesto“
  2. členenie odberového miesta:
    • vstupné priestory so zabezpečením dištančnej vzdialenosti 2 m,
    • administratíva (1 – 3) – registrácia,
    • vlastné odberové miesto - odber biologického materiálu a testovanie  a vyhodnotenie vzorky 10 m2, minimálne 5 m medzi dvomi odberovými miestami,
    • čakáreň (min. 25 m2) alebo vhodné vonkajšie priestory mimo hlavnej komunikácie, tak aby osoby čakali vo vzdialenosti 2 metre od seba,
    • ak ide o 2 odberové miesta musia byť viditeľne označené „Odberové miesto A“, „Odberové miesto B“.

  1. Zázemie pre odberový tím:
  1. miestnosť na oddych v čistej časti vyčlenených priestorov (bez krížovej kontaminácie s testovanými osobami alebo biologickým materiálom), kde je stôl a stoličky, možnosť požívania nápojov a konzumovať stravu,
  2. hygienické zariadenia - WC (vhodná je aj sprcha),
  3. oddelené šatne pre mužov a ženy s možnosťou vhodného uloženia civilného odevu  (v prípade jednej šatne oddelenie prezliekacieho priestoru paravánom).

  1. Minimálnym materiálno-technickým vybavením odberového miesta sú:
  1. farebný materiál (pásky, značky) použitý na:
    • vodorovné značenie pohybu osôb a ich odstupu v dĺžke minimálne 2 m (označené farebne),
    • označenie umiestnenia dávkovačov s dezinfekčným prostriedkom (farebne),
    • umiestnenie bezkontaktných odpadkových košov, resp. kovových košov alebo držiakov na čierne plastové vrecia (farebne) 
  2. v závislosti od počtu odberových tímov 6 -7  stolov, z toho 2-3 pre administratívne potreby, 2-3 pre potreby odberu, testovania a odčítania testu, 1 pre odovzdávanie certifikátov o testovaní,
  3. 7 stoličiek (ideálne plastové),
  4. alebo 4 paravány na oddelenie priestorov pre testovanie a administratívne činnosti v prípade potreby oddeliť miesto testovania,
  5. 3 dávkovače s dezinfekčným roztokom,
  6. 5 alebo 6 bezkontaktných odpadkových košov na likvidáciu testovacích súprav kontaminovaných biologickým materiálom a použitých papierových vreckoviek,
  7. mobilné telefóny alebo pevné telefónne linky, minimálne 1 pre koordinátora odberového tímu,
  8. ak je možné prístup k internetu,
  9. písacie potreby - perá a papierové bloky,
  10. alkoholový dezinfekčný prostriedok na dezinfekciu rúk,
  11. bezkontaktné dávkovače na alkoholový dezinfekčný prostriedok,
  12. pre zázemie dobrovoľníkov - stôl, stoličky a stojan s ramienkami na odloženie civilného odevu členov odberového tímu,
  13. jednorazové papierové utierky k dispozícii pre osoby odoberajúce biologický materiál,
  14. jednorazové papierové vreckovky pre testované osoby a personál,
  15. jednorazové utierky a toaletný papier do WC.

  1. Pohyb testovaných osôb v priestoroch odberového miesta:

  1. Pred odberovým miestom:
  1. musí byť dostatočný priestor umožňujúci koordinovaný pohyb ľudí s 2 m odstupom a bez kríženia komunikácie.

  1. Pohyb osôb je usmernený tak, aby nedochádzalo ku kríženiu komunikácie v priestoroch odberového miesta, pričom:
  2. je potrebné zabezpečiť minimálnu vzdialenosť 2 m medzi jednotlivými osobami,
  3. smer pohybu vyznačiť farebne
  4. miesta s rizikom krížovej komunikácie oddeliť  paravánom.

  1. Do odberového miesto sa vstupuje:
  2. ideálne z jednej strany budovy (miestnosti, stanu) a vystupuje na opačnej strane budovy (miestnosti, stanu), ak to nie je stavebne možné tak,
  3. v budove so vstupom a východom na jednej strane budovy je pohyb osôb v priestore  v tvare kľučky so  zabezpečením dištančnej vzdialenosti osôb 2 m, bez kríženia komunikácie.  

  1. Zabezpečenie hygienicko-epidemiologického režimu a bariérovej ošetrovateľskej techniky:

  1. Vstup na odberové miesto je možný len s rúškom, ktoré prekrýva ústa a nos.
  2. Pri vstupe do priestorov testovaná osoba použije na ruky dezinfekčný prostriedok – umiestnený 1 dávkovač na dezinfekčné roztoky.
  3. Ďalšie dva dávkovače na dezinfekčné roztoky sú umiestnené v priestoroch odberových miest.
  4. Dezinfekcia pracovného stola po každej testovanej osobe.
  5. V priebehu testovania priebežná dezinfekcia pracovného prostredia, kontaktných plôch, kritických a semikritických priestorov a predmetov (pracovné plochy, kľučky, madlá, a pod.) v intervale 1 hodina alebo podľa potreby v kratšom intervale.
  6. Denne po skončení testovania záverečná dekontaminácia prostredia (umývanie a dezinfekcia) vrátane podlahy.
  7. Pravidelné intenzívne priame vetranie všetkých priestorov v hodinových intervaloch, ev. podľa potreby.
  8. Dezinfekčný program:
    • dezinfekcia rúk – používajú sa alkoholové dezinfekčné prostriedky určené na dezinfekciu rúk,
    • dezinfekcia plôch a predmetov – používajú sa virucídne dezinfekčné prostriedky s aplikačnou formou postreku, oteru, ponorenia v dezinfekčnom prostriedku, alebo je možné používať dezinfekčné utierky. Na etiketách dezinfekčných prostriedkov je  uvedené, že sú účinné proti vírusom ( odborné označenie „B“).
  1. Odpad:
    • biologický odpad (testovacie sety, použité jednorazové papierové vreckovky) sa dávajú do špeciálnych čiernych pevných vriec (s označením Covid-19), vrecia musia mať sťahovaciu pásku na zaviazanie. Vrecia sa po naplnení  ukladajú na určené miesto zhromažďovania  a pred odovzdaním firme oprávnenej na manipuláciu s nebezpečným odpadom sa vrecia  na povrchu dezinfikujú postrekom virucídnym dezinfekčným prostriedkom.
    • nádoby alebo vrecia na biologický odpad sú umiestnené v priestoroch odberových miest a v čakárni,
    • bežný komunálny odpad – odpadkový kôš umiestnený v administratívnej časti (na papier, a pod.).
    • biologický odpad bude odvezený a zlikvidovaný osobou oprávnenou na manipuláciu s nebezpečným odpadom (v konkrétnom prevádzkovom poriadku uviesť názov firmy).
  2. V prípade používania priestoru do 7 dní po skončení testovania je potrebné vykonať  záverečnú dezinfekciu. Ak sa nebudú dané priestory používať minimálne 7 dní po odbere, záverečná dezinfekcia po skončení testovania nie je potrebná, priestory je potrebné upratať.

  1. Používanie OOP:

  1. zdravotnícky personál/študenti lekárskeho a nelekárskych študijných programov používajú: overal, FFP2/3, chirurgické rúško na respirátore, ochranný štít, 2 páry rukavíc, návleky na obuv alebo vysoké gumáky (spodné chirurgické resp. dlhé rukavice a vrchné rukavice jednorazové), obliekanie a vyzliekanie - postup podľa inštruktážneho videa a manuálu. Po každom odbere meniť rukavice.
  2. osoby, ktoré vyhodnocujú testy, používajú: ochranný štít, FFP2/3, jednorazové rukavice  (veľkosť M/L), jednorazový chirurgický plášť, jednorazovú čiapku na hlavu,
  3. osoby pri registrácii a vydávaní certifikátov používajú: jednorazové rúško (ak osoba pracuje na otvorenom priestranstve) resp. FFP2/3, jednorazový plášť a rukavice (veľkosť M/L).

  1. Odber biologického materiálu:
    1. Biologický materiál odoberie zdravotnícky pracovník podľa bodu 1.1.
    2. Testovaná osoba si zloží rúško tesne pred odberom biologického materiálu a následne po odbere si ihneď rúško nasadí.
    3. Vo vyčlenených priestoroch (čakáreň alebo vonkajší priestor) si počká na výsledok testovania.
1 2 3 4 5 6 7 8 9

Úradné hodiny

Obedňajšia prestávka: 12:00 do 12:30 hod.
Pondelok: 08:00 - 15:30
Utorok: 08:00 - 15:30
Streda: 08:00 - 17:00
Štvrtok: 08:00 - 15:30
Piatok: 08:00 - 14:00

Fotogaléria

Kalendár