Celoplošné testovanie prevádzkový poriadok
26.10.2020
Prevádzkový poriadok pre odberové miesto v súvislosti s celoplošným testovaním populácie SR antigénovými testami na COVID-19
PREVÁDZKOVÝ PORIADOK
Vypracovaný dňa: ..................
Podpis: ....................................
Prevádzkový poriadok je založený na tradičných postupoch prevencie infekcií a hygienických postupov. Zameriava sa na potrebu implementácie technických, administratívnych a pracovných postupov, kontroly a osobné ochranné prostriedky (OOP). Prevádzkový poriadok je určený na účely zabezpečenia plynulého a bezpečného celoplošného testovania populácie SR antigénovými testami na COVID-19 v rámci celonárodnej akcie „Spoločná zodpovednosť“.
- Minimálne personálne zabezpečenie odberového miesta
- Minimálne personálne zabezpečenie odberového miesta tvoria 2 zdravotnícki pracovníci v 1 odberovom a diagnostickom tíme vykonávajúci zdravotnícke povolanie
- Okrem osôb podľa odseku 1 sú v odberovom mieste vždy prítomní:
- profesionálny vojak OS SR - koordinátor odberového tímu,
- administratívny pracovník,
- príslušník PZ zabezpečujúci verejný poriadok,
- 1 osoba zabezpečujúca dekontamináciu prostredia,
-
Odberové miesto je možné zabezpečiť ďalšími funkciami:
- príslušníkom mestskej polície,
- osoby ako pomocný personál.
- Minimálne materiálno-technické vybavenie odberového miesta:
- Kapacitné možnosti odberového miesta sú:
- dané v prípravnej fáze pred spustením prevádzky,
- ovplyvnené veľkosťou použitej plochy a počtom dobrovoľníkov (zdravotníkov, ostatných), na základe ktorej sa určí testovacia kapacita odberového miesta.
- Základným funkčným priestorom odberového miesta je dostatočne veľký priestor:
- v interiéri - miestnosť (sála, športová hala, telocvičňa a pod.) alebo unimobunka, prípade stan, ktoré sú:
- umiestnené na voľnom priestranstve mimo priestory s bežne vysokou frekvenciou pohybu verejnosti,
- pripojené na zdroj elektrickej energie,
- pripojené na zdroj pitnej vody,
- viditeľne označené názvom „odberové miesto“,
-
v exteriéri pod prístreškom alebo v stane, ktoré sú:
- umiestnené na voľnom priestranstve mimo priestory s bežne vysokou frekvenciou pohybu verejnosti,
- pripojené na zdroj elektrickej energie
- pripojené na zdroj pitnej vody,
- viditeľne označené názvom „odberové miesto“
-
členenie odberového miesta:
- vstupné priestory so zabezpečením dištančnej vzdialenosti 2 m,
- administratíva (1 – 3) – registrácia,
- vlastné odberové miesto - odber biologického materiálu a testovanie a vyhodnotenie vzorky 10 m2, minimálne 5 m medzi dvomi odberovými miestami,
- čakáreň (min. 25 m2) alebo vhodné vonkajšie priestory mimo hlavnej komunikácie, tak aby osoby čakali vo vzdialenosti 2 metre od seba,
- ak ide o 2 odberové miesta musia byť viditeľne označené „Odberové miesto A“, „Odberové miesto B“.
- Zázemie pre odberový tím:
- miestnosť na oddych v čistej časti vyčlenených priestorov (bez krížovej kontaminácie s testovanými osobami alebo biologickým materiálom), kde je stôl a stoličky, možnosť požívania nápojov a konzumovať stravu,
- hygienické zariadenia - WC (vhodná je aj sprcha),
- oddelené šatne pre mužov a ženy s možnosťou vhodného uloženia civilného odevu (v prípade jednej šatne oddelenie prezliekacieho priestoru paravánom).
- Minimálnym materiálno-technickým vybavením odberového miesta sú:
-
farebný materiál (pásky, značky) použitý na:
- vodorovné značenie pohybu osôb a ich odstupu v dĺžke minimálne 2 m (označené farebne),
- označenie umiestnenia dávkovačov s dezinfekčným prostriedkom (farebne),
- umiestnenie bezkontaktných odpadkových košov, resp. kovových košov alebo držiakov na čierne plastové vrecia (farebne)
- v závislosti od počtu odberových tímov 6 -7 stolov, z toho 2-3 pre administratívne potreby, 2-3 pre potreby odberu, testovania a odčítania testu, 1 pre odovzdávanie certifikátov o testovaní,
- 7 stoličiek (ideálne plastové),
- alebo 4 paravány na oddelenie priestorov pre testovanie a administratívne činnosti v prípade potreby oddeliť miesto testovania,
- 3 dávkovače s dezinfekčným roztokom,
- 5 alebo 6 bezkontaktných odpadkových košov na likvidáciu testovacích súprav kontaminovaných biologickým materiálom a použitých papierových vreckoviek,
- mobilné telefóny alebo pevné telefónne linky, minimálne 1 pre koordinátora odberového tímu,
- ak je možné prístup k internetu,
- písacie potreby - perá a papierové bloky,
- alkoholový dezinfekčný prostriedok na dezinfekciu rúk,
- bezkontaktné dávkovače na alkoholový dezinfekčný prostriedok,
- pre zázemie dobrovoľníkov - stôl, stoličky a stojan s ramienkami na odloženie civilného odevu členov odberového tímu,
- jednorazové papierové utierky k dispozícii pre osoby odoberajúce biologický materiál,
- jednorazové papierové vreckovky pre testované osoby a personál,
- jednorazové utierky a toaletný papier do WC.
- Pohyb testovaných osôb v priestoroch odberového miesta:
- Pred odberovým miestom:
- musí byť dostatočný priestor umožňujúci koordinovaný pohyb ľudí s 2 m odstupom a bez kríženia komunikácie.
- Pohyb osôb je usmernený tak, aby nedochádzalo ku kríženiu komunikácie v priestoroch odberového miesta, pričom:
- je potrebné zabezpečiť minimálnu vzdialenosť 2 m medzi jednotlivými osobami,
- smer pohybu vyznačiť farebne
- miesta s rizikom krížovej komunikácie oddeliť paravánom.
- Do odberového miesto sa vstupuje:
- ideálne z jednej strany budovy (miestnosti, stanu) a vystupuje na opačnej strane budovy (miestnosti, stanu), ak to nie je stavebne možné tak,
- v budove so vstupom a východom na jednej strane budovy je pohyb osôb v priestore v tvare kľučky so zabezpečením dištančnej vzdialenosti osôb 2 m, bez kríženia komunikácie.
- Zabezpečenie hygienicko-epidemiologického režimu a bariérovej ošetrovateľskej techniky:
- Vstup na odberové miesto je možný len s rúškom, ktoré prekrýva ústa a nos.
- Pri vstupe do priestorov testovaná osoba použije na ruky dezinfekčný prostriedok – umiestnený 1 dávkovač na dezinfekčné roztoky.
- Ďalšie dva dávkovače na dezinfekčné roztoky sú umiestnené v priestoroch odberových miest.
- Dezinfekcia pracovného stola po každej testovanej osobe.
- V priebehu testovania priebežná dezinfekcia pracovného prostredia, kontaktných plôch, kritických a semikritických priestorov a predmetov (pracovné plochy, kľučky, madlá, a pod.) v intervale 1 hodina alebo podľa potreby v kratšom intervale.
- Denne po skončení testovania záverečná dekontaminácia prostredia (umývanie a dezinfekcia) vrátane podlahy.
- Pravidelné intenzívne priame vetranie všetkých priestorov v hodinových intervaloch, ev. podľa potreby.
-
Dezinfekčný program:
- dezinfekcia rúk – používajú sa alkoholové dezinfekčné prostriedky určené na dezinfekciu rúk,
- dezinfekcia plôch a predmetov – používajú sa virucídne dezinfekčné prostriedky s aplikačnou formou postreku, oteru, ponorenia v dezinfekčnom prostriedku, alebo je možné používať dezinfekčné utierky. Na etiketách dezinfekčných prostriedkov je uvedené, že sú účinné proti vírusom ( odborné označenie „B“).
-
Odpad:
- biologický odpad (testovacie sety, použité jednorazové papierové vreckovky) sa dávajú do špeciálnych čiernych pevných vriec (s označením Covid-19), vrecia musia mať sťahovaciu pásku na zaviazanie. Vrecia sa po naplnení ukladajú na určené miesto zhromažďovania a pred odovzdaním firme oprávnenej na manipuláciu s nebezpečným odpadom sa vrecia na povrchu dezinfikujú postrekom virucídnym dezinfekčným prostriedkom.
- nádoby alebo vrecia na biologický odpad sú umiestnené v priestoroch odberových miest a v čakárni,
- bežný komunálny odpad – odpadkový kôš umiestnený v administratívnej časti (na papier, a pod.).
- biologický odpad bude odvezený a zlikvidovaný osobou oprávnenou na manipuláciu s nebezpečným odpadom (v konkrétnom prevádzkovom poriadku uviesť názov firmy).
- V prípade používania priestoru do 7 dní po skončení testovania je potrebné vykonať záverečnú dezinfekciu. Ak sa nebudú dané priestory používať minimálne 7 dní po odbere, záverečná dezinfekcia po skončení testovania nie je potrebná, priestory je potrebné upratať.
- Používanie OOP:
- zdravotnícky personál/študenti lekárskeho a nelekárskych študijných programov používajú: overal, FFP2/3, chirurgické rúško na respirátore, ochranný štít, 2 páry rukavíc, návleky na obuv alebo vysoké gumáky (spodné chirurgické resp. dlhé rukavice a vrchné rukavice jednorazové), obliekanie a vyzliekanie - postup podľa inštruktážneho videa a manuálu. Po každom odbere meniť rukavice.
- osoby, ktoré vyhodnocujú testy, používajú: ochranný štít, FFP2/3, jednorazové rukavice (veľkosť M/L), jednorazový chirurgický plášť, jednorazovú čiapku na hlavu,
- osoby pri registrácii a vydávaní certifikátov používajú: jednorazové rúško (ak osoba pracuje na otvorenom priestranstve) resp. FFP2/3, jednorazový plášť a rukavice (veľkosť M/L).
-
Odber biologického materiálu:
- Biologický materiál odoberie zdravotnícky pracovník podľa bodu 1.1.
- Testovaná osoba si zloží rúško tesne pred odberom biologického materiálu a následne po odbere si ihneď rúško nasadí.
- Vo vyčlenených priestoroch (čakáreň alebo vonkajší priestor) si počká na výsledok testovania.